Online communiceren in tijden van Corona, tips and tricks

Een goede meeting en sollicitatie via video call

Tijdens deze almaar langer durende lockdown werken we allemaal van thuis uit. Velen onder ons zijn ervan overtuigd dat dit soort thuiswerk ook na Corona zal blijven bestaan. Mensen zijn namelijk minder graag op de baan en winnen tijd. Om toch in contact te staan met collega’s, klanten en oversten worden video calls gebruikt via bijvoorbeeld Skype, Microsoft Teams of Zoom. In deze blog geven we graag enkele tips om op een goede manier met geluid én live beeld online te communiceren. 

Een goede online meeting en sollicitatie

De juiste kleding en een correct voorkomen

Net zoals op kantoor, is je kleding tijdens een video call van groot belang. Eerst en vooral zorgt professionele kleding voor een grotere productiviteit. Daarnaast geeft het je een betere uitstraling. Nette kledij tijdens het uitvoeren van je job zorgt voor een goede focus en je bent meteen in werkmodus! Voor mannen denken we bijvoorbeeld aan een hemd of polo, voor vrouwen aan een blazer of blouse.

Creëer je eigen thuiskantoor en houd privé gescheiden

Een goede en professionele werkplek is cruciaal om je te kunnen focussen. Probeer daarom je bureau zo netjes mogelijk in te richten. Zorg bijvoorbeeld voor voldoende licht, lucht en groen, zet een radio of muziek op en leg wat accessoires op je bureau die je doen denken aan je werkplek op kantoor. Zorg er wel voor dat er geen zonlicht op je camera of scherm schijnt. Vermijd ook achtergrondgeluid. Dit kan eenvoudig door te werken met oortjes of een headphone.

Vermijd dat je rommelig overkomt tijdens je call

Om de starten dien je op tijd te zijn voor je call en niemand te onderbreken. Zorg daarnaast ook voor een professionele achtergrond. Uiteraard kan je altijd gaan voor een aangepaste background via het programma dat je gebruikt voor je call. Test je camera en microfoon op voorhand, plaats je camera op ooghoogte en toon een deel van je schouders, want ook lichaamstaal zegt veel. Wees aandachtig en zet je mobiel op stil en je notificaties af. Vaak komt het namelijk voor dat je je scherm dient te delen en gênante momenten wil je uiteraard vermijden.

Extra tips tijdens een sollicitatie via video call

Niet iedereen die net van de schoolbanken komt, is het gewoon om professionele calls te voeren. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je een correcte username hebt, zoals je voor- en achternaam. Houd je CV bij de hand om snel te kunnen antwoorden op vragen die je gesteld worden. Ook een papier en pen kan handig zijn om belangrijke zaken te noteren. Typen kan namelijk als storend ervaren worden door de andere partij. Wees enthousiast, durf vragen stellen of een error te melden en laat de andere partij het gesprek beëindigen. Good luck!

Deel dit artikel